Arjen Wals is Professor Sociaal Leren en Duurzame Ontwikkeling aan de Wageningen Universiteit en bekleedt een UNESCO Leerstoel. Zijn onderzoek richt zich op leerprocessen die bijdragen aan de omslag naar een duurzame wereld. In zijn proefschrift behandelde Arjen Wals de verbanden tussen milieu,  psychologie en onderwijs. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan, populaire boeken zijn: ‘Higher Education and the Challenge of Sustainability’ (Kluwer Academic, 2004) ‘Social Learning towards a Sustainable World’ (Wageningen Academic, 2007) en het International Handbook on Research on Environmental Education (Routledge, 2013). In 2014 schreef hij met collega’s uit Australie, de VS en Engeland een artikel in Science over ‘citizen science’ en leren voor duurzaamheid. Arjen was verantwoordelijk voor evaluaties van de UNESCO Decade of Education for Sustainable Development (DESD) en werkt nauw samen met Earth Charter Internationaal rond dit thema.

Uiteindelijk zal duurzaamheid meer in de haarvaten van ons dagelijks leven moeten doordringen, in de hoofden van de mensen en in de waarden die zij volgen. Of dat ook werkelijkheid wordt hangt in hoge mate af van wat en hoe mensen leren, zowel individueel als collectief. Een centrale vraag in het werk van Arjen Wals is hoe voorwaarden te creëren voor nieuwe vormen van leren waarbij volledig gebruik gemaakt wordt van de diversiteit en de creativiteit die aanwezig is maar doorgaans onvoldoende wordt benut in de zoektocht naar een duurzame samenleving.

Voor meer informatie en blogs van Arjen Wals, zie: http://transformativelearning.nl/about/

img_5442ab0b6d6ea6.63266634 – Arjen Wals, Professor Sociaal Leren en Duurzame Ontwikkeling
aan de Wageningen Universiteit en UNESCO Chair